miercuri, 23 februarie 2011

Prajitura cu foi de bezea


Aceasta prajitura am mancat-o cu prietena mea  care acum este NASA mea cand eram mai mici, de colinda
Am ajuns la persoana respectiva, dar nici nu mai stiu altceva decat ca noi 2 ne-am napustit pe farfuria cu prajitura de acest fel si am mai cerut (rusinica)
Asadar fiind ziua nasei mele pe langa tort vreau sa ii fac o surpriza si sa pregatesc prajitura preferata, care de altfel ocupa locul I de sarbatori in lista mea de preparate
Am intalnit-o sub denumirea de "Ileana" pe un blog sau  simplu prajitura cu foi de bezea

Ingrediente:
Se fac 4 foi din compozitia urmatoare (eu am facut foile pe o tava mai marisoara, cam de 23/38)
10 albusuri (de la oua mari)
sare
300g zahar tos
100g faina
300 g nuca macinata (puteti folosi chiar si alune macinate)


Crema:
10 galbenuse
300g zahar
coaja rasa de portocala sau lamaie
2 pachete de unt


Preparare:
Batem albusurile cu un praf de sare bine bine, dupa care adaugam zaharul si batem in continuare pana ce se topeste acesta si compozitia se intareste tare.

 Amestec intr-un castron nuca cu faina si adaug cate o lingura in albusurile batute amestecand prin rasturnare cu o paleta de lemn ca sa nu se lase compozitia.
de data asta ca concluzie, pentru ca aveam in cuptor altceva, am observat ca compozitia nu are nimic daca sta 30 de min sau mai mult cruda ci dimpotriva parca e mai intarita (spre deosebire de pandispan care stiu ca nu prea trebuie lasat pana ce il bagi la cuptor ca se lasa albusurile)
Tot de aceasta data ca sa nu raman la urma cu o foaie groasa sau sa nu imi mai ramana compozitie pentru a 4 a foaie, am portionat compozitia in 4 boluri.
Apoi am intins cate o foaie pe dosul tavii unsa cu ulei si peste care am pus o foaie de copt , unsa la randul ei
Cred ca e prima data cand mi s-a dezlipit calumea foaia de copt de foaia de bezea
Secret: dezlipiti foaia de copt chiar cand scoateti din cuptor tava
Coacerea teoretic se face cu usa cuptorului intredeschisa, dar eu am copt cu cuptorul dat la mediu sau minim, depinde cum mi se parea ca am rabdare..Important e sa nu plecati de langa cuptor si sa fiti cu ochii in 4 ca se ard repedeeeeeeeeeeeee
Crema:
Scoateti untul afara din frigider din vreme si il lasati pe o farfurioara prin preajma cuptorului ca sa se inmoaie (Nu sa se topeasca)
Galbenusurile se freaca cu zaharul pana se albesc (cu mixerul cam 4 min)
Apoi se pun pe baie de aburi si se amesteca pana ce se ingroase putin
! am vazut la cireasa de pe tort pe Cornelia Rednic ca a pus in crema de la Parfait galbenus crud
Chiar daca e reteta asa nu sunt de acord
Se transmit multi microbi, E.Coli  etc etc
Deci eu va sfatuiesc sa pasteurizati putin pe bain-mare galbenusurile
Cand se ingroasa crema de galbenus dati la rece
Apoi amestecati untul spuma, si adaugati cate o lingura de crema amestecand bine ca sa se incorporeze galbenusul in unt si sa nu se taie..
Si tot asa cate o liungura pana ce se termina crema
O lasati la frigider pana ce sunt racite foile
Ultima foaie am cam rumenit-o da nah, nu mai aveam rabdare

Asamblarea:
Se imparte crema in 3 parti mari egale si o parte mai micuta
Cu cele 3 parti se umple foile uniform si cu partea mai mica o vom folosi la ornat
Se intinde crema deasupra prajiturii si se presara nuca, ciocolata rasa sau ornamente , cum am facut eu
Gata
Are 3 kg
Acum o sa o las la rece cel putin o zi (NICI INTR-UN CAZ NU O TAI ACUM)
Eventual daca o bagati la congelator vreo 3 ore
Ea dupa asamblare se inmoaie fleasca ( zic asta ca intr-un an de paste , dupa ce am facut la soacra prajituri mai multe , cand sa le iau pe ale mele sa le bag in masina , exact pe asta PREFERATA MEA, a scapat-o in fata blocului .Nici vorba sa o mai pot recupera, macar si ca o budinca sa o mananc,nimic nu am salvat...)
Eu o las in camara acum iarna sau vara in frigi, si cand vreau sa o tai
pregatesc un vas cu apa clocotita, un cutit cu lama subtire si inmuind cutitul in apa tai cate o bucata pana ce termin.
O pun pe p[latou si gata
Revin cu pozici pe sectiune




Un comentariu:

langmina spunea...

Foarte buna si eu o prepar!Imi place!