miercuri, 9 februarie 2011

cozonacii mei babani si pufosi

                      Anul  trecut (2010) de Craciun am incercat sa fac primii mei cozonaci
                                                              si mi-au reusit!!!!!!!!
                   Reteta nu e de la bunica sau de la mama ci de la o experta in bucatarie
                                                   de pe blogul  lui gabrielacara   
                     Recunosc ca nu o pot ajunge deocamdata in iscusinta dar lupt ca sa 
                               ajung macar pe urmele ei. De la mine are toata lauda           


INGREDIENTE ALUAT
- 1kg faina (am folosit grania pentru cozonac)
- 50g drojdie (pachetel galben BUDAFOK)
- 250g zahar
- 500ml lapte de 3,5% grasime - uneori mai adaug inca doua-trei linguri,
daca simt ca alualtul este prea vartos, ideal este sa fie spre moale
- 200g grasime, ulei si unt topit
- 5 galbenusuri
- 1 lingurita rasa de sare
- arome - coaja rasa de lamaie, portocala, esenta de rom, vanilie, fiecare dupa gust




UMPLUTURI
- crema de mac, din mac macinat, fiert in lapte cu zahar si vanilie
- sau rahat
- sau nuca
- sau...ce va place

AAAAAAAAA era sa uit: ingredientul de baza ce nu trebuie uitat, sa puneti fara sa va zgarciti: SUFLET!




Preparare:
              
               Cern faina intr-un castron mare pentru a fi afanata si incalzesc laptele cu putin zahar si cu vanilia atata cat sa nu arda la mana, sa fie doar caldut
               Fac o gaura in faina si acolo pun drojdia cu putin lapte caldut si amestec pana se lichefiaza.
               Cern sau pun cu mana deasupra ei niste faina, si cand o vad ca incepe sa crape, adica sa creasca drojdia, (asta se va intampla dupa 15 min) adaug galbenusele frecate cu mixerul bine impreuna cu restul de zahar pana ce se albesc, coaja de lamaie si ce arome vreau si restul de lapte.
               Incep sa amestec toate ingredientele si sa framant. Grasimea se va topi la un loc si din cand in cand imi torn din ea in palma si mestec in continuare. Nu te speria daca e moale aluatul, asa va iesi mai pufos.
              Pentru patru cozonaci eu am framantat 12 minute maxim pana ce nu mi s-a mai lipit de palme, insa teoretic trebuie framantat cam 30 de minute.
              Cand termin cu framantatul ii pun la loc caldut , ferit de curenti de aer si acoperit  cam o ora si  jumatate.
              Dupa acest interval portionez cozonacii ii umplu cu diferite umpluturi (rahat, ciocolata, nuca) si ii impletesc, dupa care ii asez frumos in tavi la hibernat inca 40 de minute.
              Abia apoi ii ung cu un amestec de galbenus si lapte presar susan sau mac si ii bag la cuptor 45 de minute. Cred ca secretul la copt e sa dau focul tare cand ii bag ca sa creasca cat au ei de crescut, si dupa 5-10 minute sa il fac pe mediu spre incet. Rezista pufosi si o saptamana jumate. La noi nu a fost cazul.....



        

Niciun comentariu: